lørdag 1. oktober 2016

Tørke epler!

Eplene er kommet i hus:
Eplegele er laget
Diverse eplekake-oppskrifter og eplepaier er prøvd.
Nå tørker jeg epler - litt hver dag.
Så må jeg prøve meg på eplesaft i år også.

Tørking av epler i sopptørka mi.


Da jeg begynte å tørke epler for mange år siden, fant jeg, i en kjøkkenskuff, noe utstyr jeg hadde latt meg lure til å kjøpe av en selger på gata - en slik en som sto og pratet og pratet mens han skar opp alle slags grønnsaker i en fei.
Og jeg tenkte: "En slik må jeg ha", men den ble ikke mye brukt de første 25 årene......



Jeg stikker ut kjernehuset og bruker den gamle skjæreren min - og det går unna!
Det går ca 2 epler til hvert brett og akkurat nå bruker jeg 11 brett av gangen.
Jeg liker eplene best når de er tørket så lenge at de blir helt sprø - og det tar en 8 til 10 timer nå så tidlig på høsten hvor eplene er fulle av saft.



 
 


 
 

 
Her er resultatet med tørkede epler!
 
Epler  kan også bare spises som de er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar