tirsdag 24. januar 2017

Jeg trenger gode råd.

Villa de Paris.
Jeg har plundret for å få Villa de paris til å komme igjen år etter år, slik jeg fint klarer med Pelargonier. Jeg har prøvd meg fram om det er lurt å klippe de ned på høsten når de tas inn eller vente til de tas opp fra kjelleren. Tror ikke det spiller noen rolle.
Derfor klipper jeg de helt ned på høsten. De tar mye mindre plass å lagre og så er det en enklere jobb å ta de opp. En annen erfaring jeg har gjort, er at de må opp veldig tidlig, før de får lange nye skudd.
I år har jeg fått de tidlig opp - synes jeg selv.
De har noen små nye skudd - og jeg er veldig spent på om de kommer til å skyte mange skudde helt fra roten, for det tror jeg blir de beste plantene.
Jeg har tatt avleggere av de tidligere år. Det synes jeg er vanskelig å lykkes med. Jeg stikker nye skudd ned i jord og har tett plastpose over, som et lite drivhus, men det er lav % på antall jeg har fått til, så i år "gidder" jeg ikke det.
Det får komme opp det som kommer, så er jeg forberedt på å kjøpe helt nye planter til kassene på veggen, så får resultat av disse bli bonus som jeg må finne en plass til.

Skulle veldig gjerne lært noen triks for å få til dette med Villa de Paris.

Slik ser de ut i dag, 4 dager etter de kom opp fra kjelleren.



 
Her kommer noen små skudd fra den nederste delen av stilken. Det er bra.
Jeg krysser fingre og håper  at det kommer skudd fra roten.
 
 
Veldig takknemlig for gode tips til å få Villa de Paris tilbake.

2 kommentarer:

  1. Hej Turid
    Det ser ud til at de er begyndt at skyde. De skal nok blive flotte og frodige.

    Hvis jeg skal give råd ville det være:
    Giv lys, men ikke for meget varme, for så bliver de nye skud ranglede og knækker nemt.
    Vand sparsomt - kun lige hold dem i live.
    Fra sidst i Februar/marts gives nyt jord - evt. plante i de krukker/potter hvor de skal gro i sommer.
    Det er hvad jeg selv gør med overvintrede Pellere :)

    SvarSlett
  2. Takk for svar og råd Susanne. De står veldig lyst, nesten som i drivhus, men det er nok litt varmt - kanskje. Erfaringen min er at hvis de blir stående for lenge i kjeller, blir skuddene veldig lange og lyse. Skal ta de ut av kassene og finne et annet sted til disse i vår.

    SvarSlett