lørdag 4. mars 2017

Frø fra Pyntegresskar

I dag har jeg tatt frø fra resten av de pyntegresskarene jeg ønsker å ha. Det burde nok egentlig vært gjort før jul, men tiden flyr fort. Det ble like sent i fjor og de spiret.
Det sies at man skal være veldig forsiktig med å ta frø fra gresskar og squash. Hvis vi har flere ulike slag i nærheten av hverandre, kan de krysses med hverandre og nye planter kan bli lite gode eller i verste fall giftige. Jeg har mine pyntegresskar på et helt annet sted i hagen enn der jeg har grønsakshage med blant annet squash.
Pyntegresskar er ikke spiselige og derfor gjør det ingen ting om de krysses med hverandre. Helt klart at de krysses for jeg tror jeg sår de jeg har tatt frø av, men får alle slags typer  fra alle frø og noen ganger blir det helt nye typer. Morsomt hvert år å se hva som dukker opp etter hvert som gresskarene vokser.


                              

I dag har jeg seks gresskar og ta frø fra. har allerede tatt frø fra noen andre typer.
 
 Jeg deler gresskaret i 2 og bruker en teskje til å ta ut frøene. 



De fleste har et friskt kjøtt hvor frøene ligger. Men det pleier å være enkelt og få frøene ut.

 
men noen ganger kan de være litt slimete eller kjøttet henger godt fast i frøene.
Da legger jeg frøene i en kopp med vann. Så tørker jeg de med et papirhåndkle.
OBS. La aldri frøene ligge og tørke på papir - de limer seg fast i papiret og blir veldig vanskelig å få løs fra papiret.

 
Noen ganger tørker gresskarene mens de ligger til pynt utover høsten. Det pleier ikke være noe problem for frøene ligger ferdig tørket inne i gresskaret.

 
Etter at alle frøene er tatt ut, renset, vasket og lagt til tørk på en skål, må de ligge noen dager for å tørke skikkelig godt før jeg legger de i trakteposer.
 

2 kommentarer:

  1. Så fine pyntegresskar! Spennende tider nå, jeg ser at jeg henger litt etter med såingen. Men det går sikkert bra, i år også:) Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  2. Du henger sikkert ikke etter med såing Inger Johanne, jeg kjenner jeg må holde igjen litt for det er vanskelig å ta vare på plantene hvis de må være lenge inne i varmen før jeg kan sette de ut i drivhuset.

    SvarSlett