torsdag 17. august 2017

Hva er mulig?

Dette er en variant av Tuja med et lite blåskjær i seg, som en gang kom fra en juledekorasjon.
Jeg plantet den i bakkant i et buskbed her den selvfølgelig vokste seg stor og kraftig i løpet av få år.
Den vokste inn i en klokkebusk på den ene siden og inn i en magnolia på den andre siden. Jeg ble veldig lei av den som tok så mye plass og klippet av en del av de ytterste grenene og stammet den opp.

Så ble jeg jeg opptatt av formklipping og lurte på om jeg hadde noen muligheter nå etter nesten å ha skamklippet busken tidlig vår 2017.
Det var tre grener igjen som jeg formet litt som kuler, For at alle tre skal være synlig har jeg satt opp pinner i mellom stammene for å presse de noe fra hverandre. Disse skal selvføgelig bort etter en stund. I sommer kom en rådyrbukk og gnisset horna sine på alle tre stammene, ser ut som de klarer  seg.
Nå skal jeg klippe på toppen, få de til å gro litt mer på sidene og så gå på med saks på nytt for å forme kuler. Blir det vellykket, blir det et fint innslag i bedet.
 

 
Ved siden av denne tujaen står en ny vri pil.

 

9 kommentarer:

  1. De du kaller thuja er egentlig en sypress :)
    Chamaecyparis lawsoniana tror jeg de heter, og de kan bli veldig høye. Jeg tror at de fortsetter å vokse selv om du har klippet de litt hardt. Det går nok fint!

    Jeg har også noen sånne og vurderer å frisere de litt. Oppstammede planter er veldig fine.

    Ha en fin dag, Turid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du gjør meg oppmerksom på det Marit, har nok lett for å kalle alt tuja, men jeg tror faktisk at den jeg klippet nede på muren mot nedre hagen, er en tuja. Har ikke noe forhold til disse, alle har vært her fra mine foreldre. Men de er morsomme å klippe på da. De aller første som ble oppstammet hos oss, var det rådyrene som startet med, var bare å fortsette.
      Ta det med ro og kos deg med hagen din.
      Turid

      Slett
  2. Hei Turid. Det er flott med oppstrammede busker. Det er bare å bruke fantasien. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er gøy å prøve seg litt med saksa.
      det samme til deg Hanne-Lise.
      Turid

      Slett
  3. Det blir veldig fint. Jeg hadde ikke trodd at de som kom i juledekorasjoner kunne klare seg ute :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja håper det blir fint etter hvert. Støttepinnene skal bort etter en tid, slik at de runde kulene kommer nærmere hverandre igjen.
      Her i huset ble det meste fra juledekorasjoner tatt vare på da min mor levde. Og mesteparten har klart seg.
      Ha en fin avslutning på uka.
      Turid

      Slett
  4. Hej Turid!
    Vilken spännande klippning, och det blev riktigt fint.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlett
  5. Takk for det Marika, så får vi se hvordan den blir videre.
    Ønsker deg også en god helg!
    Turid

    SvarSlett
  6. It will be very nice. I had not believed that those who came in Christmas decorations could manage outside


    หนังจีน

    SvarSlett