tirsdag 27. mars 2018

Elg i soloppgang.

I dag morges da vi sto opp, hadde vi besøk av tre store elger.
Vi har et hagebord stående på fjellet rett ved hagen vår, ca 60-70 meter fra huset.
Her så vi først 2 stykker som vi fotograferte gjennom vinduet
Det ble ikke de beste bildene, men så oppdaget jeg at det lå en tredje elg rett bortenfor.


Fra de første bildene vi tok.
Vi visste ikke at det lå en elg til helt til venstre på bilde,
til venstre for telefonstolpen, over kanten av fjellet, kan man se hodet til den tredje elgen.


Solen står opp mens elgene beitet på busker, trær og på brisken.



20 kommentarer:

  1. Det är mäktigt att se dessa stora djur i naturen. Vilken tur för oss att de är så fredliga av sig.

    Trevlig Påsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja de er utrolig store, spesielt når de kommer så tett på hus og hage.
      Jeg liker ikke at de oppholder seg så tett på oss.
      Ha en fin påskehelg Gunilla!
      Turid

      Slett
  2. Svar
    1. Ja de er flotte, men ønsker ikke at de kommer så tett på huset vårt.
      Ha en fin påske!
      Turid

      Slett
  3. De är verkligen stora. Och hungriga verkar det som.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Uvirkelige store når vi ser de så nær.
      De spiste småtrær - som skal klippes ned - Og den ene gikk løs på en brisk, tygget og gnagde opp mye brisk - du skal være sulten for å gjøre det.
      Ha en fin påskehelg, Helene!
      Turid

      Slett
  4. Hei Turid.
    Elg er flotte dyr, men ikke så koselig å få de så nærme huset. Jeg har litt respekt for disse dyra. Var ute og kjørte for noen år siden, og fikk en travende etter bilen et stykke. Jeg trådde litt ekstra på gasspedalen. Nå ler jeg av det, men det var litt nifst den gang. Stilig dame på forrige innlegg. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker ikke å ha de så nære innpå husene her. De kan virke litt truende når du kommer litt for nære. For noen år siden, måtte jeg passere elg på hver side av bilen på vår utkjøringsvei. Det var nifst, hadde de på et par meters avstand fra bilen. Jeg var livredd.
      Hyggelig at du har tittet innom det forrige innlegget mitt.
      Ha en fin påske Hann-Lise.
      Turid

      Slett
  5. Fina bilder! Det är ståtliga djur. Brukar ha ett gäng här i trädgården med jämna mellanrum...Bara de kunde låta bli mina träd o buskar!!!
    Trevlig Påsk!

    SvarSlett
    Svar
    1. På avstand er de flotte dyr, men de blir litt for store for meg på nært hold.
      Her spiser de ofte av frukttrærne våre, men det blir epler nok likevel.
      Ønsker deg en fin påskehelg, Lena!
      Turid

      Slett
  6. Hei Turid!
    Elg er flotte dyr, men jeg liker dem svært dårlig i hagen.
    Med den vinteren vi har hatt, må de slite med å klare seg. I natt er det meldt -10 grader.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg Anne, inn i hagen er det ikke greit at de går.
      Jeg kan godt tenke meg noen døgn uten minusgrader utover. Det tror jeg kan være godt for både dyr og mennesker.
      Ha en fin påske!
      Turid

      Slett
  7. Hei Turid

    Flotte billeder med elgene i den lave sol. De skal til at vende sig til sommertiden også:)

    Ha en dejlig påskehelg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det.
      Vet ikke om dyrene er så klar over sommertid, men jeg håper de trekker litt vekk fra kysten etter hvert som områdene her fylles opp av flere mennesker.
      Ha en fin påsketid!
      Turid

      Slett
  8. Det er jo spennende å se disse store dyrene på nært hold, men elg ville jeg nok ikke å se i hagen. Dyrene er nok temmelig desperate nå med så mye snø som nå. De leter nok etter mat.
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei verken i hagen eller rundt husa våra ønsker jeg heller ikke å ha de. Disse tre holder seg for tiden tydeligvis i området vårt. Det er lite folk i området vårt nå på vinteren, derfor trives de sikkert her.
      Ha en fin dag Marit.
      Turid

      Slett
  9. Hej Turid!
    Har bara sett älg några få gånger, stora är de. Hoppas de inte kommer in i trädgården och äter upp dina planteringar. Jag har ett litet rådjur som smyger omkring sent på kvällarna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika.
      De er kjempestore! Det er ikke noe trivelig å ha dem i hagen. De spiser opp knopper på epletrærne våre.
      De ødelegger også hvis de går i hagen i sommerhalvåret, der de tråkker, men det er heldigvis ikke så ofte.
      Vi har mye rådyr, de spiser mye planter, men jeg foretrekker de i stedet for elg.
      Ha en fin påskehelg Marika!
      Turid

      Slett
  10. Så spændende - jeg har aldrig set en elg i virkeligheden.
    God påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert mange med deg, som ikke har sett elg i virkeligheten. Jeg må jo si at det er en opplevelse. Jeg så den første her i hagen da jeg var 4-5 år gammel.
      De siste årene tror jeg antallet har økt for nå ser vi oftere elg.
      Håper du oppleve elg i levende live en gang.
      God påske til deg også.
      Tirid

      Slett